Na een paar dagen printen met de Bambu Lab A2L is mijn eerste indruk erg positief. Het eerste wat opvalt is natuurlijk het grote bouwvolume. Eindelijk kun je grotere onderdelen in één keer printen, zonder ze achteraf te hoeven lijmen. Voor cosplay, organizers of grotere prototypes is dat echt een uitkomst. Het bouwvolume van 330 × 320 × 325 mm voelt in de praktijk als een flinke stap vooruit.

De installatie was verrassend eenvoudig. Binnen een half uur stond de printer klaar en dankzij de automatische kalibratie hoef je eigenlijk niets handmatig af te stellen. De eerste print kwam direct netjes van de plaat, zonder dat ik instellingen hoefde aan te passen. Ook de interface werkt erg prettig; alles voelt snel en logisch aan.
Qua printkwaliteit stelt de A2L niet teleur. Zelfs op hogere snelheden blijven de lagen strak en zijn er nauwelijks zichtbare trillingen of ghosting. PLA en PETG printen probleemloos en in combinatie met de AMS werkt meerkleurig printen zoals je van Bambu mag verwachten. De printer is daarnaast opvallend stil tijdens normaal gebruik.
Pluspunten
Groot bouwvolume waardoor veel modellen in één keer geprint kunnen worden.
Zeer eenvoudige installatie en automatische kalibratie.
Mooie printkwaliteit, ook bij hogere printsnelheden.
AMS-ondersteuning voor betrouwbaar meerkleurig printen.
Stil tijdens normaal gebruik.
Minpunten
Door het open frame is de printer minder geschikt voor materialen zoals ABS en ASA. Voor PLA en PETG is hij uitstekend, maar voor technische materialen zou ik eerder naar een gesloten printer kijken.
Door het grotere formaat neemt hij behoorlijk wat ruimte in op een bureau. Dat is iets om rekening mee te houden als je werkplek beperkt is.
Bij grote prints duurt het opwarmen van het verwarmde bed iets langer dan bij kleinere printers, al is dat geen groot nadeel.
Eindoordeel
De Bambu Lab A2L voelt als een logische stap voor iedereen die tevreden is met de A1-serie, maar regelmatig tegen het bouwvolume aanloopt. Hij is gebruiksvriendelijk, snel en levert een uitstekende