Ik zie deze vraag best vaak voorbij komen, dus ik dacht laat ik mijn eigen ervaring eens delen. Misschien heeft iemand er wat aan.
Een paar jaar geleden leek 3D printen me echt iets voor mensen die heel technisch zijn. Ik dacht dat je moest kunnen programmeren, alles zelf moest bouwen en dat het ontzettend duur was. Uiteindelijk bleek dat eigenlijk helemaal niet zo te zijn. Natuurlijk moet je wel een beetje willen leren, maar het is lang niet zo ingewikkeld als veel mensen denken.
Mijn eerste tip is eigenlijk heel simpel: koop niet meteen de duurste printer. Dat is volgens mij een fout die veel mensen maken. Ze denken dat een dure printer automatisch betere resultaten geeft. Dat is lang niet altijd zo. Als beginner moet je eerst leren hoe alles werkt. Je gaat in het begin toch fouten maken, en dat is helemaal niet erg. Iedereen begint ergens.
Ik zou kiezen voor een goede beginnersprinter die al grotendeels in elkaar zit. Dan hoef je niet eerst een hele dag te sleutelen voordat je eindelijk iets kunt printen. Dat maakt de eerste ervaring gewoon een stuk leuker.
Dan komt natuurlijk de vraag: wat heb je eigenlijk allemaal nodig?
Eigenlijk verrassend weinig.
Je hebt een 3D-printer nodig, een rol filament en een computer of laptop. Voor filament zou ik altijd beginnen met PLA. Dat is makkelijk om mee te printen, geeft weinig problemen en is perfect om de basis te leren. Daarnaast heb je een slicer nodig. Dat is een gratis programma waarmee je een 3D-model omzet naar een bestand dat de printer begrijpt. Dat klinkt ingewikkeld, maar na een paar keer gebruiken wijst het zichzelf.
En die 3D-modellen? Die hoef je echt niet allemaal zelf te maken. Er zijn genoeg websites waar duizenden gratis ontwerpen op staan. Van telefoonhouders en plantenpotten tot gereedschap, organizers en reserve onderdelen. De eerste maanden heb ik eigenlijk alleen maar bestaande ontwerpen geprint.
Qua kosten valt het tegenwoordig ook erg mee.
Een goede beginnersprinter kost meestal tussen de €200 en €350. Natuurlijk zijn er goedkopere modellen, maar persoonlijk zou ik niet voor het allergoedkoopste gaan. Als je printer alleen maar problemen geeft, is de lol er snel vanaf.
Een rol PLA-filament kost ongeveer €20 tot €30. Daar kun je verrassend lang mee doen. Daarnaast zijn een paar reserve nozzles, een kniptangetje en een scraper handig om in huis te hebben. Meer heb je eigenlijk niet nodig om te beginnen.
Wat ik zelf echt onderschat had, is dat niet iedere print meteen lukt. Mijn eerste grote print veranderde na een paar uur in een grote kluwen plastic. Ik baalde behoorlijk, maar achteraf hoort dat er gewoon bij. Je leert juist van die momenten.
De eerste laag is misschien wel het belangrijkste van de hele print. Ligt die goed op de bouwplaat, dan is de kans groot dat de rest ook goed gaat. Gaat die eerste laag mis, dan kun je vaak beter opnieuw beginnen. Dat bespaart uiteindelijk tijd én filament.
Mijn advies is ook om klein te beginnen. Print eerst een sleutelhanger, een bakje of een telefoonhouder. Niet meteen een project van twintig uur. Zo leer je veel sneller hoe de printer reageert en blijf je gemotiveerd.
Wat ik misschien nog wel het leukste vind aan deze hobby, is dat je anders naar de wereld gaat kijken. Je ziet ergens een kapot onderdeel of je mist een handig haakje in huis, en je eerste gedachte is ineens: "Misschien kan ik dat gewoon printen." Dat gevoel blijft eigenlijk altijd.
Juist doordat ik zelf zoveel plezier uit deze hobby haalde, merkte ik ook dat er in Nederland nog iets miste. Er zijn natuurlijk genoeg internationale websites, maar ik miste een plek waar Nederlandse hobbyisten, beginners en makers elkaar makkelijk konden helpen. Een plek waar je vragen kunt stellen zonder bang te zijn dat je wordt uitgelachen omdat je iets nog niet weet.
Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik Printlaag ben begonnen.
Mijn idee achter Printlaag is eigenlijk heel simpel: een Nederlandse community waar iedereen welkom is. Of je nu al jaren print of net je eerste printer hebt gekocht. Je kunt ervaringen delen, vragen stellen, tips geven en elkaar helpen als een print niet lukt.
Maar Printlaag is er niet alleen voor mensen mét een 3D-printer.
Er zijn ook genoeg mensen die wel een leuk ontwerp zien, maar geen eigen printer hebben of er simpelweg geen willen kopen. Via Printlaag wil ik die mensen in contact brengen met makers die wél een printer hebben. Op die manier kun je toch een onderdeel of ontwerp laten maken, zonder dat je hoeft te zoeken tussen onbekende aanbieders. Gewoon op een vertrouwde manier, binnen een Nederlandse community waar mensen elkaar kunnen helpen.
Ik hoop dat Printlaag uiteindelijk een plek wordt waar kennis wordt gedeeld, waar beginners zich welkom voelen en waar ervaren makers hun ervaring kunnen doorgeven. Want uiteindelijk is dat voor mij waar deze hobby om draait: samen dingen maken, elkaar helpen en plezier hebben in wat je doet.
Dus twijfel je nog of je met 3D printen moet beginnen? Gewoon doen. Verwacht niet dat alles meteen perfect gaat, want dat doet het bij niemand. Maar als je er een beetje tijd in steekt, is het een ontzettend leuke hobby waar je jarenlang plezier van kunt hebben.
En mocht je onderweg ergens tegenaan lopen, dan weet je Printlaag te vinden. Daar helpen we elkaar gewoon verder.